Egali în drepturi, inegali în posibilități

 
Corabia, Olt

Pe 20 octombrie 2015 am derulat activitatea „Egali în drepturi, inegali în posibilități”, la Școala Gimnazială „Virgil Mazilescu”, din Corabia. Din dorința de a dezvolta abilități precum gândirea critică și gândirea sumativă la elevi cu vârste destul de fragede, am realizat un scenariu care să-i stimuleze și să le dezvolte sentimentul de empatie față de situațiile prezentate.Principalele obiective ale activității noastre au fost să ilustră [...] vezi tot la despre »

Abilități vizate: Gândire critică  

Metode folosite: Animaţia Socio-culturală  

Activitatea recentă

 

Nu mai exista înregistrări.
Pe 20 octombrie 2015 am derulat activitatea „Egali în drepturi, inegali în posibilități”, la Școala Gimnazială „Virgil Mazilescu”, din Corabia. Din dorința de a dezvolta abilități precum gândirea critică și gândirea sumativă la elevi cu vârste destul de fragede, am realizat un scenariu care să-i stimuleze și să le dezvolte sentimentul de empatie față de situațiile prezentate.

Principalele obiective ale activității noastre au fost să ilustrăm inechitatea socială, să discutăm despre egalitatea în drepturi și să formăm o atitudine empatică.

Activitatea
Înarmate cu un coș cu mere, culese în week-end din grădina bunicilor, ne-am prezentat în fața elevilor de la clasa a VII-a A, să desfăsurăm mult așteptata activitate, al cărei conținut rămăsese o enigmă pentru ei. Ne-am așezat în jurul coșului și i-am anunțat că vom vorbi despre inechitate socială. Dar cum elevilor de clasa a VII-a acești termeni nu le spun aproape nimic, i-am anunțat că vom urmări câteva imagini, însoțite de informații cu privire la modul în care este distribuită bogăția pe glob, cauzele sărăciei și înfățișarea sugestivă a acestora.

Am pus întrebări pe parcursul vizionării materialelor și am descoperit că nu erau străini de situația economică a țărilor din Africa și de problemele cu care oamenii se confruntă. Pasul următor a fost aplicarea metodei „Jocul dulciurilor”, justificând astfel prezența coșului cu mere.

Metoda
Am împărțit elevilor 20 de cartonașe, pe fiecare fiind imprimat numele, vârsta, ocupația și naționalitatea unor persoane provenite din 20 de state. ( deoarece erau 21 de elevi prezenți, unul dintre ei a primit importantul rol de observator și comentator obiectiv.) I-am invitat „să-și asume” identitatea din cartonaș. A fost amuzant pentru ei. Apoi le-am explicat că avem în coș 20 de mere, teoretic, un măr pentru fiecare. Dar, practic, 20% dintre ei vor primi 80% din mere, iar restul de 80% vor primi 20% din mere. După câteva calcule matematice mentale, au înțeles că 4 dintre ei vor primi 16 mere, iar restul de 16 numai 4 mere. Nedumerirea citită pe fețele lor era neprețuită. Auzeam din toate direcțiile „De ce?”, „Cum?”, „Eu nu primesc nimic?”, ”Nu e corect!”

Le-am explicat că în felul acesta este distribuită, în prezent, bogăția pe glob, indiferent dacă este corect sau nu.
Și pentru a înțelege de ce unii au primit mere și alții nu, i-am rugat să se prezinte în fața colegilor, cu noua identitate. Astfel, cetățenii americani, germani, japonezi și australieni au fost „norocoșii” care au primit câte 4 mere. Un măr au primit și cetățenii chinezi, senegalezi,
marocani sau din Qatar. Cei mai puțin norocoși au fost cetățenii din țările sărace africane, asiatice și est europene.

Sentimentele trezite de acest joc au fost scrise pe cartonașe și lipite în „copacul ideilor”. Sentimentul de empatie față de nevoile celorlalți și dorința de egalitate socială au fost foarte puternice.

La sfârșitul activității le-am citit povestea terapeutică „Dragostea învinge sărăcia” și am discutat despre posibilitățile noastre de a schimba realitatea prezentă, despre măsurile pe care le putem lua pentru a diminua inechitatea socială și a realiza egalitatea în drepturi.


Imprimă

MARINA MANUELA VELICA

C. N. "AL. I. CUZA" CORABIA Corabia, Olt

Mihaela-Alina Soimu

Virgil Mazilescu Corabia, Olt