Gestionarea eficienta a resurselor - pescuitul

Fundatia HOSPICE Casa Sperantei , Brașov
0

Descriere

Gestionarea sustenabilă a unei resurse oferite de natură reprezintă un process foarte complex atât din punct de vedere al mediului dar și cu implicații sociale și economice.

În acest exercițiu se va aduce în discuție pescuitul responsabil și sustenabil, unde scobitorile vor reprezenta peștii dintr-un lac din jurul unui sat pescăresc. Locuitorii satului trebuie să se asigure că resursa de pește existentă va fi folosită astfel încât să asigure hrana tuturor locuitorilor din prezent dar și a celor din generațiile viitoare. (se poate face referire și la satele pescărești din Delta Dunării) 


Tip de activitate

curriculară - biologie, geografie, dirigenție 
extracurriculară - în cadrul unei excursii, drumeții (în aer liber), picnic 

Scop/ Obiective

Să învețe despre gestionarea responsabilă și durabilă a resurselor 
Să conștientizeze necesitatea cooperării între membrii comunității 


Materiale necesare

scobitori sau pietricele (cca 120 de bucati pentru fiecare grup de 4 elevi)

Timp

30- 60 min


Marimea grupului

12- 30 persoane

Clasele

primare , gimnaziu, liceu

Instrucțiuni

1. Împarte membrii clasei de elevi în grupuri de câte 4 persoane 

2. Profesorul explică următoarele: fiecare grup de 4 persoane reprezintă un sat pescăresc iar scobitorile reprezintă numarul de pești din lacul de la marginea satului. Fiecare sat trebuie să decidă câți pești pot pescui la fiecare rundă astfel încât să se asigure că va fi mereu suficient pește pentru a hrăni toți sătenii. 

3. Profesorul explică regulile 
Incepeți cu 16 pești (scobitori) în fiecare lac 
Fiecare sătean trebuie să extragă cel puțin o scobitoare la fiecare rundă pentru a supraviețui
La sfârșitul fiecărei runde cantitatea de pește se regenerează cu aproximativ jumătate din numărul peștilor existenți în lac. (de exemplu, dacă rămân 8 scobitori în lac se mai adaugă încă 4 scobitori în lac)

4. Elevii încep să joace. Dacă există o comunitate (1 grup) care nu gestionează bine extragerea peștelui și lacul rămâne fără pește (scobitori) explică ce consecințe vor exista în viața reală (ex: membrii comunității pot muri din cauza lipsei de hrană sau vor trebui să se mute cu tot cu familiile în altă locație). După ce ai explicat consecințele, cere-le copiilor să reînceapă jocul.

5. Pe parcursul jocului, cere-le elevilor să răspundă la următoarele întrebări: care este numărul maxim de pești pe care fiecare persoană îl poate extrage astfel încât lacul să aibă pește și pentru următoarele generații?

6. La finalul jocului încurajează elevii să răspundă la următoarele întrebări:
· Ce ați învățat din acest joc? 
· Credeți că acest exercițiu seamănă cu viața reală? 
· În ce fel este diferit exercitiul de viața reală? 

7. Concluzii: Ce ați învățat astăz,i în urma exercițiului, despre modul în care se poate trăi într-o comunitate sustenabilă

8. Evaluare: Ascultă cu atenție răspunsurile elevilor la întrebările de la punctual 6. și de la întrebarea care trasează concluziile. Răspunsurile elevilor vor releva cel mai bine gradul lor de înțelegere.

9. Extensie : cere-le elevilor să spună cum ar trăi ei într-un sat pescăresc și cum ar schimba stilul lor de viață numărul de pești de care ar avea nevoie (de exemplu o persoană trăiește singură și are nevoie de un singur pește; altă persoană este căsătorită și are și copii și are nevoie de 3 pești pentru a-și hrăni familia; altă persoană care deține un restaurant va lua 2 pești: unul pentru a se hrăni și altul pentru a-l vinde în restaurant); poți propune în loc de pește orice altă resursă (apă, lemn, plante etc) 
 



Metodă tradusă și adaptată