Analiza ciclului de viață

Asociaţia REPER21 , Municipiul București
0
Activitatea de faţă este o invitaţie la reflecţie asupra implicaţiilor de mediu ale produselor pe care le consumăm zi de zi. Elevii/participanţii vor fi provocaţi să descopere care e legătura dintre obiceiurile lor de consum şi calitatea mediului înconjurător. 
Recomandăm ca această activitate să fie precedată de vizionarea clipului Povestea lucrurilor.

Obiective

Conştientizarea impactului de mediu pe care îl au produsele pe care le consumăm zi de zi. 
Înţelegerea legăturii dintre calitatea mediului înconjurător şi modalitatea de producţie şi consum a unui bun. 

Resurse 

Cartonaşe etichetate cu numele a diverse tipuri de produse. Vezi secţiunea Instrucţiuni, punctul2.  


Timp: 

50 minute


Grup țintă:

clasele IX-XII


Instrucțiuni:

Organizează grupul/clasa în echipe de câte 4-5 persoane.

Oferă fiecărei echipe câte un cartonaș etichetat cu un produs specific, ex. sandwich cu şuncă și maioneză, o mașină mică de familie, o cană de cafea instant, o banană etc. Încearcă să selectezi produse apropiate de interesul clasei sau al grupului.

Cere-le echipelor să ia în considerare toate efectele asupra mediului ale produselor în toate etapele de “viaţă”: producţie, folosință, debarasare. Oferă fiecărei echipe câte o coală de hârtie și cere-le să deseneze şi să completeze tabelul de mai jos.

Alternativ, le poți cere echipelor să-şi prezinte “descoperirile” prin desene care prezintă povestea produsului pe întreaga durată a ciclului de viaţă. Asigură-te că nicio echipă nu își dezvăluie produsul.

Cere-le echipelor să își prezinte rezultatele (descrierea etapelor ciclului de viaţă al produsului arondat), fără a menţiona numele produsului respectiv.
Cere-le celorlalți să identifice produsul descris.

Această metodă poate fi o activitate introductivă în vederea prezentării conceptului de amprentă ecologică.
Pentru o abordare complexă, recomandăm extinderea acestei activităţi prin abordarea ulterioară a implicaţiilor sociale ale produselor. Dacă dinamica grupului permite, ţineţi cont de posibilitatea abordarii simultane a implicaţiilor de mediu şi sociale ale fiecărui produs.
 

Material adaptat şi tradus de REPER21