Design oră pt. dezvoltarea abilităților de interrelaționare (acceptarea diferențelor) 1

Stabilirea cadrului
Se poate începe ora cu un scurt energizer/ icebreaker ( Ex. Cu o zi înainte li se cere elevilor să aducă de acasă un obiect care are o semnificație aparte pentru ei. A doua zi fiecare elev explică ce semnificație are acel obiect pentru ei. Obiectele pot rămâne în clasă cât timp se va lucra pe dezvoltarea abilității de acceptare a diferențelor). Se poate continua cu o scurtă discuție (Câte obiecte similare au fost aduse? De ce sunt obiectele diferite? Dacă sunt obiecte similare, semnificația pentru cei care le-au adus sunt similare? Ce spune asta despre noi? )

Activitate - Partea I -


Se împarte sala în 4 părți: fiecare parte este marcată cu câte o coală A4 pe care am scris în prealabil cu markerul Sunt de acord/ Nu sunt de acord/ Mă mai gândesc/ Nu știu. O să citim afirmațiile (Anexa 1) una câte una iar copiii se vor plasa în funcție de părerea lor cu privire la ceea ce tocmai a fost citit. Vom întreba copiii din fiecare parte/ colț să spună de ce s-au așezat acolo. Li se vor cere să ofere explicații cât mai clare astfel încât să îi convingă pe cei aflați în părți diferite să treacă de partea lor. ÎI întrebăm pe elevi dacă vreunul din ei dorește să schimbe colțul în care se află. Repetăm aceste etape pentru fiecare afirmație în parte.

Discuție/Concluzii: Reunim elevii în grupul mare și inițiem o discuție despre activitatea desfășurată: Cum au fost discuțiile pentru voi? V-a surprins ceva la această activitate? De ce credeți că au fost opinii diferite? V-a făcut cineva să vă schimbați părerea? Cum/ De ce? Cum putem știi care este “partea corectă”? (este esențial ca profesorul să nu ofere o variantă exactă de răspuns, un ”adevăr” absolut, având în vedere că scopul principal al acestui exercițiu este de a dezvolta gândirea critică a elevilor astfel încât aceștia să dezvolte procese de gândire individuale).


Activitate - Partea II -

1. Împărţim elevii în grupuri mici (maxim 5 elevi în grup) şi dăm fiecărui grup câte o afirmaţie. Se explică grupurilor că vor avea 20 minute să citească afirmaţia, să discute şi să creeze o mini-scenetă (un sketch).

2. După fiecare prezentare, ceilalţi vor spune despre ce cred că a fost vorba în piesa prezentată. Apoi cerem celor care au prezentat să explice ce au vrut ei să exprime.

Discuţii/concluzii:
1. Ce vi se pare că a fost asemănător la afirmaţiile prezentate? Puteţi să daţi exemplu de afirmaţii asemănătoare?
2. Credeţi că există reguli diferite pentru fete şi pentru băieţi aici la noi în clasă? Dar în familie? Credeţi că este bine aşa?
3. Puteţi să daţi alte exemple despre cum sunt doar fetele sau doar băieţii? Unde credeţi că sunt diferenţe foarte mari între fete şi băieţi/ în ce parte a lumii? De unde ştiţi asta?
4. Ce se poate întâmpla când fetele şi băieţii nu se înţeleg? Vi s-a întâmplat vreodată să vă certaţi cu vreo fată/băiat din cauza diferenţelor de opinie? Cum a fost? Cum aţi rezolvat situaţia?
5. Ce am putea face pe viitor astfel încât fetele şi băieţii să poată să acţioneze/să fie aşa cum vor ei/ele?

Alternativă: puteţi înlocui afirmaţiile cu unele propuse chiar de către elevi, sau mini-sceneta să fie înlocuită cu desene, colaj sau un moment muzical.

Anexa 1
Păpușile sunt doar pentru fete.
Băieții nu plîng.
O fată nu poate fi șef.
Numai băieții joaca fotbal.
Fetele sunt slabe și băieții sunt puternici.
Fetele își ajută mamele, iar băieții iși ajută tații.
E mai bine să fii fată decât baiat.
Când ceva rău se întâmplă, băieții sunt învinovățiți primii.
Băieții au voie să folosească expresii urâte, iar fetele nu.
Fetele sunt mai deștepte decât băieții.
Fetele câștigă la bătaie pentru că nu respectă regulile.
Este normal ca băieții să se bată între ei, dar nu e normal pentru fete.
Băieții sunt mai leneși decât fetele.
Fetele sunt mai mincinoase decât băieții.