Design oră pt. pentru dezvoltarea abilităților de gestiune a învățării (învățare independentă) 1

Stabilirea cadrului
Se poate începe ora cu o reamintire a orelor anterioare (stilul propriu de învățare și oportunitățile de învățare).

Exercițiul 1: ”Pot, nu pot”

Joc (15 minute): Elevii sunt invitați să se gândească la 2 caracteristici ale lor (ceva ce pot/știu și ceva ce nu pot/nu știu) și să se prezinte prin împărtășirea acestor 2 caracteristici. De exemplu: ”Sunt George. Pot să alerg repede, dar nu sunt atât de bun la fizică.”
În timpul exercițiului, elevii sunt încurajați să aibă încredere și li se amintește că toți sunt mai buni la câte ceva decât alții.
Alternativă: dacă există riscul să dureze mult și elevii să își piardă atenția, pot să scrie pe o foaie cele 2 caracteristici și doar elevii care vor spun grupului ce au scris.

Întrebări (10 minute): Discutați, împreună cu toată clasa:
•    Ce a fost mai simplu de spus? Propoziția cu ”pot/știu” sau cea cu ”nu pot/nu știu”?
•    Ai încredere în ce știi? Recunoști ușor ce nu știi?
•    Cum ai putea ajunge să ai mai multă încredere în tine?
•    Ce ai putea face pentru a deveni mai bun(ă) la ce nu știi?
Întrebările vor fi orientate către soluții concrete prin care elevii pot să învețe și să se perfecționeze (fie că este vorba de o materie școlară, un sport sau un hobby).

Exercițiul 2: ”Examenul prietenos”

Joc (15 minute): Se stabilește un cadru în care se va desfășura jocul de rol și se prezintă situația din perspectiva elevilor: ”În timpul unei examinări ”la tablă” ești atât de singur(ă). Ce bine ar fi să ne ajute prietenii și să nu trebuiască să învățăm. Așa că o să avem o examinare de vis chiar în această oră.”
Un voluntar iese din clasă. Profesorul/profesoara scrie pe tablă câteva întrebări mai dificile. Apoi se așază cu fața la tablă, astfel încât elevii să stea cu toții în spatele său și cel examinat va fi poziționat între profesor și tablă. Profesorul îi citește întrebările de examen. În timp ce încearcă să răspundă, ceilalți elevi fac tot posibilul să îl ajute. Exemplu de întrebare: câte tipuri de dinozauri au existat și când?

Întrebări (10 minute): Discutați, împreună cu toată clasa:
•    Îți e teamă când ești examinat(ă)?
•    I-a fost cuiva teamă în timpul jocului?
•    Care este diferența între un astfel de examen și unul din viața reală?
•    Ce face examenele atât de înfricoșătoare? Există situații, în viața de zi cu zi, care sunt ca examenele?
•    Dacă ai fi învățat foarte bine și ai ști tot, ai mai avea emoții?

Întrebări de reflecţie: Cum ajungem să învățăm mai bine/eficient?; Cum ajungem să avem mai multă încredere în noi/să nu avem emoții la examinări?

Posibilă temă: pentru următoarea oră, fiecare elev pregătește 3 metode de învățare eficiente pe care le pot folosi pe viitor (eventual în legătură cu stilul propriu de învățare) și 3 motive pentru care e bine să înveți. În ora următoare vor pregăti, pe grupe, o ”reclamă” la ÎNVĂȚARE.