Să argumentăm

Activitate: Se imparte grupul în 5 echipe. Împărţirea se face aleatoriu, modalitatea depinde şi de momentul zilei şi de grup – de exemplu dacă energia grupului este scăzută, încercăm un exerciţiu care să implice ceva activitate fizică – să meargă prin clasă şi să se grupeze în grupuri de 2, 7, 3 – până se grupeză în numărul optim astfel încât să fie echilibrate echipele.

Se aduce în discuție tema ce va avea să fie dezbătută (poate fi o temă recurentă în clasă sau o temă cu caracter social).


Cele 5 grupe vor avea sarcini după cum urmează:


Echipa 1 - argumentează pro tema propusă (indiferent dacă sunt sau nu de acord)
Echipa 2 – argumentează împotriva temei propuse
Echipa 3 – contra-argumentează echipei 2 (pro)
Echipa 4 – contra-argumentează echipei 1 (împotrivă)
Echipa 5 – sumarizează toate argumentele şi concluzionează


După împărţirea echipelor, fiecare echipă va avea 2-3 minute pentru a se pune de acord asupra sarcinilor din echipă (cine urmăreşte, cine vorbeşte etc). Echipele 1 şi 2 îşi pregătesc discursul. Echipele 3 şi 4 trebuie să urmărească primele echipe şi să contra-argumenteze pe discursurile lor. Discursul poate fi ţinut de una sau mai multe persoane din echipă. Discursul nu poate avea mai mult de 5 minute. Echipa 5 va avea un discurs de concluzionare şi sumarizare a tuturor argumentelor.  


Reflecție: Reflecţie: După ce concluziile au fost trase şi expuse urmează o serie de întrebări adresate elevilor: le-a plăcut activitatea (de ce da, de ce nu)? Cum a fost să argumenteze pentru ceva în care credeau sau nu credeau? Cum a fost lucrul în echipă? V-aţi înţeles bine? (de ce da, de ce nu), Cum a fost timpul de lucru? Cum s-ar descurca cu o astfel de situaţie în viaţa reală dacă ar fi să o susţină în faţa unei persoane (de ex. părinți, alți colegi de la alte clase)?