Iau atitudine

Activitate: 1. În partea de început a lecţiei le precizăm elevilor că vom face mai multe exerciţii prin care ne propunem să discutăm despre spiritul civic şi despre importanţa dezvoltării lui. După ce facem aceste precizări, le spunem elevilor ca vor primi o fişă pe care este scrisă o scurtă povestire (vezi Anexa 1). Le precizăm faptul că, după ce vor citi povestirea, vor avea de răspuns la câteva solicitări. Solicitările şi răspunsurile vor fi scrise pe aceeaşi fişă (vezi Anexa 2), iar răspunsurile vor fi formulate în urma consultării fiecărui elev cu partenerul de echipă. Cu alte cuvinte, soluţionarea solicitărilor va fi realizată în echipe de câte doi (eventual colegi de bancă).


Povestirea va fi, de fapt, prezentarea unui caz despre ce înseamnă implicarea civică sub formă de voluntariat a unui elev de vârsta lor (vezi Anexa 3). Solicitările vor presupune identificarea următoarele aspecte: 1) faptelor elevului din cazul prezentat, 2) a persoanei care a avut iniţiativa acţiunilor respective, 3) motivelor care au determinat elevul respectiv să realizeze acele acţiuni, 4) recompenselor care au urmat (după) săvârşirea respectivelor fapte şi 5) a urmărilor acţiunilor săvârşite de elevul în cauză.

Le vom preciza elevilor că au la dispoziţie 10 minute pentru a finaliza sarcina.


2. După ce elevii realizează analiza cazului prezentat îi vom invita să-şi prezinte răspunsurile pe care le-au formulat, iar noi le vom sumariza pe tablă sau pe o coală de flip – chart. După ce toate răspunsurile vor fi listate le vom explica elevilor că în povestirea pe care ei au citit-o şi analizat-o este vorba despre o acţiune civică şi vom defini civismul drept activitate pe care o desfăşurăm din proprie iniţiativă şi pentru care nu primim recompense materiale sau financiare și care ajută semenii noștrii. Vom formula câteva concluzii cu privirea la modul în care acţiunile civice ne pot conduce la o viaţă mai bună pe noi şi pe cei din jurul nostru precum şi la nevoile care solicită participare socială. În formularea concluziilor îi vom implica şi pe elevi prin intermediul conversaţiei euristice.


3. Le dăm elevilor ca temă pentru acasă să descrie o acţiune de voluntariat pe care ei cred că ar putea-o face şi care ar conduce la îmbunătăţirea vieţii celor din jur. Le precizăm faptul că aceste descrieri vor fi făcute pe coli de hârtie tip A4 (vezi Anexa 3) pe care, ora următoare, le vor lipi pe un perete din clasă sau pe tablă (în funcţie de spaţiul avut la dispoziţie) pentru a putea fi văzute şi apreciate de toţi colegii.


Anexa 1

Poveste

Mircea este în vacanţa de primăvară. Nu ştie ce să mai facă, a vizionat desenul animat favorit, s-a jucat la calculator… Deodată îi vine o idee: să-şi contacteze prietenii şi să iasă la o plimbare prin cartier, să se bucure de aerul cald şi natura care reînvie la viaţă. Zis şi făcut. Şi iată cum, împreună cu Vlad, Matei şi Ionuţ, Mircea merge pe stradă, discută, spune glume şi se simte bine. Dintr-o dată un alt grup se aproprie de ei. Aceștia încep să vorbească urât la adresa lui Matei și Ionuț, făcând referire la faptul că au o culoare a pielii care este mai închisă la culoare decât a lor. După ce acest grup a plecat, cei 4 prieteni au încercat să vorbească despre cele întâmplate, însă Matei și Ionuț au refuzat dialogul. Astfel Mircea și Vlad au hotărât că acest comportament al băieților nu este bun și că trebuie să facă ceva. A doua zi s-au întâlnit și au pus la cale un plan: s-au dat cu cărbune pe piele (față, mâini) și au început să meargă prin cartier. În momentul în care se întâlneau cu alte persoane discutau un pic cu ei despre culoare pielii lor și îi întrebau dacă aceasta este o problema sau dacă lor le place sau nu. Astfel, printr-o acțiune destul de simplă au reușit să vorbească cu cel puțin 30 de persoane în ziua respectivă cărora să le expună părerea lor cu referire la culoare pielii unei persoane (cum că aceasta nu contează) și ... au și făcut altceva în vacanța de primăvară.

 
Anexa 2


1.    Ce au făcut Mircea și Vlad atunci când au observat lipsa de reacție a prietenilor lor vis a vis de incident?

2.    Ce i-a determinat pe Mircea și Vlad să se picteze pe față cu cărbune?

3.    Care au fost recompensele primite de Mircea, Vlad și prietenii lui pentru faptele lor?

4.    Care au fost urmările acţiunilor realizate de Mircea şi Vlad?

 
Anexa 3


1.    Gândeşte-te la o problemă cu care te-ai confruntat şi care influenţa în mod negativ viaţa celor din jur.

2.    Ce crezi că ai putea face pentru rezolvarea problemei?

3.    La cine ai apela pentu rezolvarea problemei?

4.    Ce ai vrea să obţii în urma realizării acţiunilor pe care ţi le-ai propus?