Ce este analfabetismul funcţional?

Postat la 18 ianuarie 2019 de Alexandru Gabor în categoria Știri







Ce este analfabetismul funcţional?


Termenul „analfabetism funcţional” a ajuns dintr-un concept tehnic, rezervat unei minorităţi de experţi în probleme de educaţie, un concept care este acum pe buzele tuturor. El semnifică, în linii simplificate, starea deplorabilă a sistemului naţional de educaţie, luând ca indicator o singură variabilă, respectiv capacitatea elevilor de a face raţionamente elementare şi de a selecta informaţia relevantă dintr-un text. În evaluarea PISA, realizată de OECD, poziţia României în cadrul clasamentului european este una, în mod previzibil, codaşă. Aproximativ 40% dintre elevii în vârstă de 15 ani sunt „analfabeţi funcţionali”.

Conceptul a fost lansat în spaţiul public în anul 2016, cu ocazia unei conferinţe din ciclul România Educată, prin prezentarea Studiului „Scăderea analfabetismului funcțional. O posibilă prioritate strategică în educație”, realizat de Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE).

Potrivit autorilor studiului (Cristi Hatu şi Andreea Eşanu), analfabetismul funcţional reprezintă „capacitatea de a citi, dar fără o înțelegere a conceptelor. Acesta poate fi de trei feluri: matematic, științific și pe partea de citire-înțelegere a unui text. Cei care suferă de analfabetism funcțional nu știu să aplice elementele însușite în situații concrete, nu pot să vadă relații cauzale, nu au antrenate niște mecanisme. Pe partea de analfabetism matematic, un elev știe să numere, să adune, să scadă, dar nu știe să folosească operațiile învățate la clasă în niște situații reale, concrete. Sunt oameni care nu pot face procese raționale elementare.”

Dincolo de definirea conceptuală, este extrem de important ca membrii corpului profesoral să înţeleagă cum se operaţionalizează acest concept. În general, analfabetismul funcţional a fost asimilat doar unei înţelegeri restrânse a termenului, respectiv capacităţile de înţelegere a unui text literar. La fel de importante sunt capacitatea unui elev de a înţelege subiecte elementare ale ştiinţei sau de a urmări inferenţe matematice corespunzătoare nivelului său. Modele de întrebări folosite în testarea PISA puteţi citi AICI.

Analfabetismul funcţional trebuie diferenţiat de două concepte similare, analfabetismul absolut şi cel analfabetism pur şi simplu. În primul caz, se are în vedere situaţia excepţională în care cineva nu a fost expus niciodată unui program de învăţare, nici formal sau instituţinalizat, nici de altă natură. Analfabetismul simplu, spre deosebire de cel funcţional, se referă la situaţii în care persoane nu au capacitatea de a citi sau a înţelege, fie text, fie raţionament matematic, deşi au trecut prin procese educative.

Media României la indicatorul „analfabetism funcţional” este, aşa cum se ştie, la coada acestor scale cantitative internaţional. El a cunsoscut o insesizabilă ameliorare, dacă comparam ultimele două serii de date PISA, însă ţintele europene din strategiile de dezvoltare ţintesc spre 10-15%.   

Impactul social si economic al analfabetismului funcţional, la o rată dincolo de ceea ce este acceptabil, nu poate fi măsurat pur şi simplu cu instrumente cantitative, aflate în arsenalul ştiinţei sociale. Din punct de vedere social, la nivelul comunităţilor afectate, acest indicator se corelează cu excluziunea socială. La nivelul obiectivelor macro, de dezvoltare a unei ţări, ratele mari de analfabetism duc în mod necesar la subdezvoltare şi colaps economic, desigur pe termen lung, dacă sistemul nu intervine pentru echilibrare.   

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.