„E minunat să vezi cum, în fiecare zi, la plecarea acasă, cel mai frumos salut de despărțire este o îmbrățișare

Postat la 19 iulie 2018 de Alexandru Gabor în categoria Managerii școlari Prof21







„E minunat să vezi cum, în fiecare zi, la plecarea acasă, cel mai frumos salut de despărțire este o îmbrățișare", director Elena Mihaela Zaițev


Platforma PROF21 iniţiază o serie de portrete ale managerilor şcolari,  membri ai comunităţii noastre online. Scopul acestui demers este să reflectăm împreună la temele proiectului, la rolul managerului şcolar în comunitate şi la felul în care abordăm abilităţile de viaţă în contextul dezvoltării durabile. Împreună vom alcătui o comunitate de tipul knowledge-sharing, pornind de la premisa că problemele şcolilor selectate în proiect sunt, mai mult sau mai puţin, similare şi că un efort comun de cunoaştere este va genera coeziune şi identitate profesională în comunitatea PROF21. 

Profil manager şcolar  –  Elena Mihaela Zaiţev, director-adjunct la Şcoala Gimnazială nr. 5, Săcele, judeţul Braşov

 

PROF21 - Există, în memoria dv, de elev sau student, un model de pedagog, un profesor,  care v-a inspirat, care v-a transmis pasiunea de a-i învăța carte pe elevi?

 

Elena Mihaela Zaiţev - La orice vârstă, fiecare dintre noi încă purtăm amintirea unora dintre profesorii noștri, profesori care ne-au fost dragi, care ne-au inspirat sau care, dimpotrivă, ne-au descurajat și ne-au făcut viața grea.

Modelul meu pentru alegerea carierei didactice a fost învățătoarea mea (din păcate, nu mai este printre noi), care a reprezentat pentru mine acea ”dăscăliță” din poezia lui Goga, dând dovadă de multă înțelegere, răbdare, devotament, altruism, spirit liber. Recunosc: primul lucru care m-a impresionat, eu fiind un bobocel de şase anișori, au fost hainele pe care le îmbrăca și prestanța pe care o avea atunci când era în fața clasei. Crescând, am apreciat-o pentru alte calități pe care le-a avut și valori pe care mi le-a insuflat: dorința de a lucra cu copii mici, dragoste pentru copii, cinste, generozitate, responsabilitate, perspectivă asupra lumii.

 

PROF21 – Ce fel de relație aveți cu elevii și foștii elevi?

 

Elena Mihaela Zaiţev – Învățătorii sunt persoane importante în viața copiilor. Relația învățător-elev este una durabilă, având în vedere timpul petrecut împreună (5 ani). Pot spune că în ceea ce îi privește pe elevii mei, actuali și foști, aceștia au manifestat de-a lungul timpului emoții bazate pe admirație, respect și chiar afecțiune. Foști elevi, care astăzi sunt părinți, au ținut în mod special să fiu ”doamna” și pentru copiii lor.

În general, când un elev rămâne repetent, manifestă față de profesor sentimente negative, de ură. Am trăi experiența unui caz de repetenție, când un elev de-al meu, băiețel, ajuns în clasa a IV-a a rămas repetent.  Acesta a fost momentul ”trezirii” lui la realitatea înconjurătoare – era un fel de ”brânză bună în burduf de câine”. L-a marcat faptul că își pierduse colegii de clasă și se trezise într-un colectiv nou unde nu era privit prea bine, fiind repetent. A muncit foarte mult, acum trece în clasa a VIII-a, colegii și d-na dirigintă și-au schimbat percepția asupra lui și astăzi este premiantul clasei. Îmi mulțumește pentru faptul că l-am lăsat repetent, ajungând într-un colectiv care l-a stimulat și i-a schimbat percepția asupra învățării.

Am încercat întotdeauna să înțeleg copiii, să le înțeleg greutățile de natură socială și familială și să nu cer de la ei mai mult decât poate fiecare să ofere. Am încercat să nu le pun etichete și să îi implic pe toți în activități școlare și extrașcolare. I-am încurajat și i-am apreciat în tot ceea ce au realizat, fiecare după posibilități. I-am îmbrățișat atunci când au simțit ei nevoia să facă acest lucru. Poate că acestea sunt câteva dintre motivele pentru care încă sunt respectată atunci când mă întâlnesc cu elevii mei.

 

PROF21 – Ce i-ați recomanda unei tinere sau unui tânăr care își propune să devină profesor într-o școală ca aceea în care predați dv. acum?

 

Elena Mihaela Zaiţev - Orice cadru didactic care iese de pe băncile școlii își dorește să lucreze într-o școală modernă, super dotată, cu elevi ”strălucitori” și părinți implicați.

Școala în care predau nu este nici pe departe ceea ce își dorește tânărul profesor.

Pentru a fi profesor aici trebuie să fii pregătit pentru:

- copii săraci, care de multe ori nu vin la școală pentru că nu au avut ”papuci” să se încalțe sau care așteaptă un alt frate să vină acasă de la școală să îi împrumute și lui încălțările,

- copii flămânzi, care așteaptă pauza de masă pentru a mânca cornul și laptele primite de la școală;

- copii care vin la școală fără rechizite, pentru că nu sunt bani pentru astfel de lucruri;

- copii care nu își fac temele scrise sau nu pot citi o carte pentru că tata a venit beat și împreună cu mama au fugit în vecini;

- copii care lipsesc frecvent de la școală pentru că trebuie să ”stea cu casa” și cu frații mai mici;

- copii care nu au ieșit niciodată din comunitatea în care locuiesc;

- copii care nu au la dispoziție internet sau telefoane;

- copii care nu au curent electric (o parte);

- copii lipsiți de orice motivație de învățare, atâta timp cât se pot înscrie la o școală profesională fără examen, iar statul îi susține financiar pe cei care nu au ”prea multă școală” – primesc ajutoare sociale;

- părinți analfabeți, scandalagii și neimplicați în viața școlară a copiilor, și pe care îi interesează doar dacă cineva le-a bătut copilul și nu ceea ce acesta a învățat la școală;

- violență în școală;

Atunci când înțelegi toate aceste aspecte, și multe altele, atunci când le accepți și conștientizezi că mediul în această comunitate are o mare influență în defavoarea educației, atunci când speranța nu te părăsește, poți încerca să fii profesor în această școală. Vei constata că totuși stă în puterea ta să schimbi lucrurile - nu pentru toți copiii, dar pentru cei mai mulți dintre ei, școala este locul în care nu se simt umiliți, exploatați, și cel mai important, aici primesc afecțiune, înțelegere și căldură sufletească. E minunat să vezi cum, în fiecare zi, la plecarea acasă, cel mai frumos salut de despărțire este o îmbrățișare. Poate mulți dintre ei nu au asimilat nimic în acea zi, dar măcar am mulțumirea că, pentru câteva ore, i-am făcut pe acei copii să uite de grijile și de problemele de acasă.

 

PROF21 – Ce poate face un manager școlar pentru a promova dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor la școală?

 

Elena Mihaela Zaiţev - Pentru ca orientarea spre competenţe să aibă succes, dezvoltarea abilităţilor de viaţă este indispensabilă. Acest proces trebuie început de timpuriu, pentru a permite elevilor să transfere către viața reală cunștințele dobândite la școală.

La nivel instituțional, acest aspect implică derularea unor proiecte educaționale centrate pe interesele elevilor și ale comunității. Proiectele educaționale sporesc atractivitatea  școlii pentru copii, prin derularea unor activități atractive, cu un puternic caracter formativ, diferite de cele desfășurate în sala de clasă şi dezvoltă, în special,  abilităţi de viaţă necesare inserţiei socio-profesionale viitoare.

De asemenea, fiecare cadru didactic poate și trebuie să dezvolte la clasă, în cadrul orelor de consiliere sau de dirigenție, teme și aspecte care privesc provocările sociale, economice, de mediu şi culturale specifice societăţii și comunității în care trăiesc.

Pentru dezvoltarea abiltăților de viață la elevi un rol important îl pot avea CDȘ-urile. Fiecare școală poate avea în oferta educațională un astfel de opțional. La nivelul școlii noastre, începând cu anul școlar 2018-2019 se va derula la clasele a V-a și a VI-a opționalul cu titlul ”Lectura și abilitățile de viață”.

 

PROF21 –  Care considerați că sunt competențele esențiale pe care un cadru didactic trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile?

 

Elena Mihaela Zaiţev - În general, învățătorul/profesorul sunt modele pentru copii. Pe lângă o bună pregătire de specialitate, aceștia trebuie să dea dovadă de integritate, moralitate, flexibilitate, adaptabilitate, toleranță, inovație, disponibilitate, responsabilitate, etc.

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.