„Un cadru didactic trebuie să fie capabil să se adapteze la nevoile generațiilor și la evoluția societății,  să știe să utilizeze resursele eficient și eficace și să fie creativ.” - director Iuliana Marilena Tomos

Postat la 26 iulie 2018 de Alexandru Gabor în categoria Managerii școlari Prof21







„Un cadru didactic trebuie să fie capabil să se adapteze la nevoile generațiilor și la evoluția societății, să știe să utilizeze resursele eficient și eficace și să fie creativ.” - director Iuliana Marilena Tomos


Platforma PROF21 iniţiază o serie de portrete ale managerilor şcolari,  membri ai comunităţii noastre online. Scopul acestui demers este să reflectăm împreună la temele proiectului, la rolul managerului şcolar în comunitate şi la felul în care abordăm abilităţile de viaţă în contextul dezvoltării durabile. Împreună vom alcătui o comunitate de tipul knowledge-sharing, pornind de la premisa că problemele şcolilor selectate în proiect sunt, mai mult sau mai puţin, comune şi că un efort comun de cunoaştere este va genera coeziune şi identitate profesională în comunitatea PROF21. 

Profil manager şcolar  - Iuliana Marilena Tomos, director Școala Gimnazială nr. 5, Săcele, Brașov

PROF21 – Cum credeți că ar trebui să se schimbe viziunea despre educație, care ar fi crezul dv. ca manager? Ce i-ați spune unei autorități centrale care concepe politicile educației?

Iuliana Marilena Tomos – În ultimii ani, în România s-au implementat o serie de programe educaționale pentru a oferi șanse tuturor copiilor, fără a ne asigura însă și că există echitate în educație. Cele două componente sunt foarte importante pentru o educație durabilă a copiilor. Ele pot fi evidențiate împreună  dacă s-ar elabora un curriculum diferențiat (programe şcolare  flexibile, în care lista de conținuturi să fie generoasă și să permită  profesorului să aleagă acele conținuri pe care elevul este capabil să le parcurgă), standarde de evaluare adaptate în funcție de specificul școlii (școli cu clase de excelență, scoli de masă incluzive, centre incluzive), reducerea numărului de elevi de la clasă; crearea unui sistem performant de evaluare a cadrelor didactice care să-i motiveze pentru o perfecționare continuă și relevantă în activitatea didactică.

 

PROF21 – Ce fel de relație aveți cu elevii și foștii elevi?

Iuliana Marilena Tomos – Atunci când o generație de elevi finalizează ciclul gimnazial reușim să ne amintim cu plăcere atât de experiențele plăcute, cât și de cele pline de provocări trăite împreună. Este minunat când foștii mei elevi îmi trimit mesaje pe facebook și îmi povestesc despre realizările lor. Aceste  discuții cu ei sunt valoroase pentru mine deoarece îmi dau un sentiment de satisfacție și de încurajare. Reușita fiecărui elev de-al meu reprezintă o bucurie și mă fac să mă simt mândră de mine si de ei.

 

PROF21 – Știm din diverse studii și cercetări că una dintre cauzele majore ale abandonului școlar este sărăcia și, mai specific, lipsa banilor pentru cheltuielile de școlarizare. Cum vedeți dv. această relație cauzală și care ar fi soluțiile, lăsând deoparte subfinanțarea ecucației, prin prisma experienței pe care o aveți?

Iuliana Marilena Tomos – Abandonul școlar este un fenomen la școala în care predau, însă sărăcia nu este principala cauză, deoarece aici toți copiii sunt săraci. Cauza  principală  a abandonului de aici o constituie abuzurile de orice fel asupra copiilor cum ar fi privarea dreptului la educație al copiilor din familiile numeroase pentru a îngriji frații mai mici, agresiunile fizice și verbale ale părinților, conflictele atât de violente dintre părinți care se le afectează comportamentul și rezultatele școlare. În teorie, soluțiile există și sunt aparent simple: implicarea tuturor autorităților în aplicarea legii pentru acesti părinți care săvârșesc abuzuri de orice fel asupra copiilor, sporirea măsurilor de siguranță pe drumurile din comunitatea lor, sancționarea părinților violenți, implementarea unor programe de protecție relevante pentru acești copii. În realitate, rezultatele acestor soluții sunt mici deoarece este destul de greu să schimbi mentalitățile membrilor acestei comunități numeroase, a cărei realitate dură și plină de violență în care trăiesc reprezintă o normalitate pentru ei.

 

PROF21 – Ce i-ați recomanda unei tinere sau unui tânăr care își propune să devină profesor într-o școală ca aceea în care predați dv. acum?

Iuliana Marilena Tomos Copiii din școala în care predau sunt mici personalități care trăiesc o viață de adulți. Tinerilor dascăli, care ajung să predea acestor copii, le recomand să fie pregătiți să le asculte poveștile lor de viață, să nu-i judece pentru ceea ce sunt, să le fie aproape și să aibă încredere în ei că le pot influența în bine destinele, dacă își iubesc meseria pe care au ales-o şi, de asemenea, să aibă curaj să ceară ajutor dacă întâmpină dificultăți.

 

PROF21 – Ce poate face un manager școlar pentru a promova dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor la școală?

Iuliana Marilena Tomos– Dacă într-o școală, managerul reușește să promoveze o cultură organizațională bazată pe cooperare, munca în echipă, respectul reciproc, atașamentul față de copii, respectul pentru profesie, creativitate, entuziasm și dorință de afirmare, atunci, acesta poate reuși să implementeze proiecte educaționale care urmăresc educarea elevului nu numai pentru a ști, ci mai ales pentru a ști să facă, a ști să fie și a ști să devină un membru pregătit pentru comunitate.

 

PROF21 – Care considerați că sunt competențele esențiale pe care un cadru didactic trebuie să le aibă pentru a reuși să dezvolte abilitățile de viață ale tinerilor în contextul dezvoltării durabile?

Iuliana Marilena Tomos – Un cadru didactic trebuie să aibă, în primul rând, o pregătire profesională foarte bună, să fie capabil să se adapteze la nevoile generațiilor și la evoluția societății,  să știe să utilizeze resursele eficient și eficace și să fie creativ.

 

 

 

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul Prof21 si te vom tine la curent cu evenimentele importante.